mycloud logoask4it logobooking logo 2labapps logo 3
erasmus transpalumni logo egramdep 
  • 24210 74771 / 24210 74776
  • Fax: 242107-4772
  • 28ης Οκτωβρίου 78, Βόλος, ΤΚ 38333

Περιγραφή

Διάρκεια: 3 ώρες για 13 εβδομάδες σε 2 τμήματα [ECTS: 6]

Περίγραμμα του μαθήματος

Το μάθημα αυτό ασχολείται με την παρουσίαση του Κεϋνσιανού Μακροοικονομικού Υποδείγματος που, αντίθετα με το Νεοκλασσικό που εξετάσαμε στην Μακροοικονομική Ανάλυση Ι, είναι βραχυχρονίου οικονομική αναλύσεως. Στην βραχυχρόνια περίοδο οι τιμές για διαφόρους λόγους δεν είναι εύκαμπτες και αυτό σημαίνει ότι ονομαστικές μεταβλητές μπορεί να επηρεάζουν πραγματικά μεγέθη της οικονομίας, όπως το παραγόμενο προϊόν. Άρα σε αυτή την περίπτωση η ζήτηση για το προϊόν της οικονομίας μπορεί να είναι αυτή που θα καθορίσει το πόσο προϊόν θα παραχθεί, και όχι οι τεχνολογικές, δημογραφικές και κοινωνικές εξελίξεις.

Εφόσον πρωτεύουσα σημασία σε αυτό το υπόδειγμα έχει η συνολική ζήτηση στην οικονομία, εξετάζεται πρώτα η αγορά αγαθών, ο Κεϋνσιανός σταυρός και η καμπύλη IS, η αγορά χρήματος και η καμπύλη LM. Οι βραχυχρόνιες οικονομικές διακυμάνσεις αναλύονται μέσω του υποδείγματος IS-LM, όπου και εξετάζουμε τις επιδράσεις από την άσκηση δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής στην συνολική ζήτηση της οικονομίας.

Στην συνέχεια εξετάζουμε υποδείγματα της συνολικής προσφοράς της οικονομίας, στα οποία η καμπύλη συνολικής προσφοράς παρουσιάζεται να έχει θετική κλίση είτε λόγω ατελειών είτε ανισορροπιών στις αγορές εργασίας και παραγωγής προϊόντος. Από μια τέτοια καμπύλη συνολικής προσφοράς μπορεί να συναχθεί μια βραχυχρόνια σχέση μεταξύ πληθωρισμού και ανεργίας, που ονομάζεται καμπύλη Phillips. Θα δούμε από ποιους παράγοντες επηρεάζεται, την σχέση της με τις προσδοκίες και την πιθανή μορφή της στην μακροχρόνια περίοδο.

Αφού συγκεντρώσουμε το σύνολο του Κεϋνσιανού μακροοικονομικού συστήματος (συνολική προσφορά και συνολική ζήτηση) ασχολούμαστε με ζητήματα σταθεροποιητικής πολιτικής, όπως είναι αν θα πρέπει να έχει ενεργό ρόλο ή να είναι παθητική, αν θα πρέπει να ασκείται σύμφωνα με κανόνες ή κατά περίπτωση ανάλογα με την κρίση των σχεδιαστών της οικονομικής πολιτικής. Εδώ θα αναλύσουμε τον ρόλο των χρονικών υστερήσεων, θα εξετάσουμε την Κριτική του Lucas, και θα ορίσουμε το πρόβλημα της χρονική ασυνέπειας.

 

Μαθησιακό Αποτέλεσμα

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι η κατανόηση του κεϋνσιανού μακροοικονομικού υποδείγματος (των υποθέσεων και των συμπερασμάτων του), σε αντιδιαστολή με τις υποθέσεις και τα συμπεράσματα του νεοκλασικού υποδείγματος (που αναλύεται στο μάθημα Μακροοικονομική Ανάλυση Ι, του Β’ εξαμήνου).

Έτσι αν γίνουν κατανοητά τα πλαίσια των δυο ακραίων πυλώνων της μακροοικονομικής ανάλυσης, μπορούν να κατανοηθούν και οποιεσδήποτε συνθέσεις μεταξύ αυτών των δύο υποδειγμάτων, ανάλογα με τις επιμέρους υποθέσεις που θα κλίνουν προς τον ένα ή τον άλλο πυλώνα και θα αναδεικνύουν αντίστοιχα επί μέρους συμπεράσματα.

Ο εξεταζόμενος πρέπει να αποδεικνύει ότι έχει μελετήσει και κατανοήσει το κεϋνσιανό υπόδειγμα και την διαφορά του από το νεοκλασικό υπόδειγμα.

Βασικό στοιχείο είναι η ευχέρεια που θα δείξει να χρησιμοποιεί ορθά την επιστημονική ορολογία όταν διατυπώνει την σκέψη του.

 

Εγχειρίδια

  • Abel A., Bernanke B. And D. Crushore, Μακροοικονομική, εκδ. Κριτική
  • Mankiw Gr. And L. Ball, Μακροοικονομική και το Χρηματοπιστωτικό Σύστημα
  • Gr.Mankiw, Μακροοικονομική Θεωρία, εκδ. Gutenberg–Πανεπιστημιακά
  • O. Blanchard, Μακροικονομική, εκδ. Επίκεντρο

Τα βιβλία του Mankiw καλύπτουν την ύλη του περιγράμματος και όπως και τα βιβλία των Abel- Bernanke και Blanchard είναι σύγχρονα εγχειρίδια που βλέπουν την διδασκαλία της μακροοικονομικής κάτω από ένα νέο κάτοπτρο και επεκτείνονται στην παρουσίαση (με απλό τρόπο) θεμάτων που απασχολούν την σύγχρονη μακροοικονομική σκέψη, όπως αποτυπώνεται στην αρθρογραφία και βιβλιογραφία των τελευταίων ετών.

Διοικητική Δομή

Τοποθεσία